Now Reading
Olika typer av ljus

Det ljus man får är totalt annorlunda om man går ut mitt på dagen i tropikerna eller vid soluppgången på vintern i Sverige.

En bra fotograf förstår inte bara att fånga motivet i bilden, han fångar också ljuset. Det är det som ger dramatik, och som får den historia som bilden berättar att framträda. Vi förklarar närmare några typer av ljus som finns och några bra tips att tänka på.
Medljus och motljus har alla som någon gång försökt ta ett foto upplevt. Men det finns många sorters ljus, och det är bra för olika typer av motiv. Dessutom har olika typer av ljus olika färgtemperatur.

Allt naturligt ljus kommer från solen, men direkt solljus blir gärna väldigt starkt och ger kraftiga skuggor. Det kan man använda för att framkalla dramatiska effekter i fotografier, men det kan skapa så mycket skugga att själva motivet försvinner. Om man inte fotograferar skuggorna själva, förstås. Skuggor av ett träd eller djur i släpljus en vintermorgon eller kväll blir till ett helt annat motiv än om man ser det en sommardag.

Nordiskt ljus

I Norden ger solen möjligheter som knappast finns i andra länder vid två tillfällen på dygnet: Soluppgång och tidig morgon; och tidig kväll och solnedgång. Man måste givetvis passa på, men släpljuset från en uppgående sol ger helt andra skuggor och högdagrar än man får på samma motiv när solen har kommit en bit upp på himlen. Tack vare luftens filtrerande effekt är det också mindre gult i solljuset tidigt på morgonen, och mer blått och grönt. Det ger andra färgeffekter än solljus vid andra tidpunkter. På kvällen är det tvärtom. Solnedgångsljuset färgar himlen mättad med rött, på grund av den längre väg ljuset måste gå genom atmosfären och luftens partiklar. Det ger ett mjukare, fylligare ljus som man kan använda till mycket annat än vykortsfotografering. Särskilt på vintern kan en påpasslig fotograf få snödrivor att förvandlas till ett helt nytt landskap.

Ju mörkare det blir, desto svårare att fotografera, men inte omöjligt. Det är bara mulna nätter mitt i vintern som det inte finns något ljus alls. Till och med stjärnljuset räcker att ta fotografier med. Månljuset kan vara så starkt att man kan läsa i det, och då räcker det mer än väl för fotografering. Men liten bländaröppning och långa exponeringstider – flera sekunder – är ett måste. Det begränsar de bilder man kan ta utan stativ och med rörliga motiv. Vill man fotografera djur eller människor, då måste belysningen fram. Knepet är att få tillräckligt mycket ljus på motivet utan att det blir skuggor.

Ibland vill man ha skuggorna, ibland inte. En mulen dag förvandlar ljuset. Olika molninghet framkallar olika ljus. Mulna dagar kan ljuset bli allt från en lätt slöja över himlen som bara trollar bort skuggorna, till dagar då det nästan regnar, när ljuset blir nästan påtagligt och motiven träder fram som lyfta ur vatten.

Mulet mättat ljus

Ljusets färg och mättnad blir också helt annorlunda en mulen dag. Molnen filtrerar bort UV-ljuset och ger samma effekter som ett filter framför linsen. Ju fuktigare det är, desto mjukare ljus, och desto blåare. Att himlen är blå beror på att vattendropparna i luften bryter solljuset så att det blå ljuset sprids mer. En mulen dag finns bara reflekterat ljus. Mulna dagar är överlägsna för att fotografera byggnader och människor, om man kan få bakgrunden rätt.

När man fotograferar med blixt eller fotolampa gäller det att försöka få ljuset på motivet, men utan att skapa skuggor kring det. Det bästa sättet är att reflektera ljuset från något. En skärm gör jobbet, men man kan också använda väggar och tak. Det går också att använda för att skapa intressanta brytningar om man tar bilder i ett rum med färgade väggar, eller använder en färgad reflexsskärm. Bara att lägga en reflexskärm under motivet – till exempel ansiktet på den man vill fotografera – tar bort alla skuggor och får ansikten att framträda mycket bättre.

Använder man blixt bör man försöka mätta ljuset på motivet. Det finns ingen anledning att låta blixten sitta kvar på kameran, den kan utlösas med fjärrkontroll och ljuset reflekteras från en helt annan plats i rummet. Eller platser, för man kan ju använda flera blixtar. Att mätta motivet med ljus innan man öppnar slutaren – och blixten – ger helt andra skuggor än direkt belysning med blixten. Anledningen är att blixten är snabbare än slutaren, så ljuset kommer i början av slutaröppningen. Det spelar för det mesta mindre roll. Men fotograferar man något som rör sig mycket fort, då blir det annorlunda. Då kan den korta belysningstiden få det att se ut som om saker rör sig uppåt istället för nedåt.

What's your reaction?
Älskar det
0%
Gillar det
100%
Vill ha
0%
Har
0%
Gillar inte
0%
About The Author
Profilbild på Daniel Norin
Daniel Norin
Comments
Leave a response

Leave a Response