Now Reading
Svartvita bilder några fina tips

Svartvita bilder har en speciell status inom fotografering för dynamiken man kan skapa i en svartvit bild.

Vi lär er några fina tips om hur ni kan förbättra ert sätt att ta svartvita bilder.

 

Det var inte så länge sedan färgfotografering var en oöverkomlig lyx för gemene man, men nu är det svårt att tänka sig att fotografi skulle kunna vara bara svart eller vitt. Även professionella fotografer har svårt att tänka i svartvitt, eftersom färg är så mycket mer naturligt. Det är bara människor med full färgblindhet som verkligen upplever världen i svartvitt och har en naturlig fallenhet för svartvita bilder.
Att fotografera svartvita bilder är att ta tillvara kontrasterna på ett helt annat sätt än med fotografering i färg. I svartvita bilder går många färger ihop som förefaller helt skilda när man ser dem med blotta ögat. Det gör att kontraster blir oväntade – och även det som inte ger kontraster. Gult och vitt, som för ögat är två distinkta färger, blir grått och vitt. Samma sak med blått och grönt – och rött och grönt. Hudfärg och himmelsfärg har samma grå ton i svartvita bilder. Tar man färgbilder och omvandlar dem till svartvitt, så kan man ställa vilka färger som skall bli vilka gråtoner. Att använda kanalmixern i Photoshop är ett sätt att få det rätt, ett annat att gå in och efterarbeta delar av bilden. Men svartvita bilder är svåra att efterarbeta.

Svartvita bilder med former och kontraster

Svartvita bilder handlar om former, linjer, struktur, toning och kontraster. Färgfoton förlorar ofta ljusspelet bakom färgernas ytor. Tar man bort färgerna, kommer andra former fram i bilden. Att ta svartvita bilder kräver ett annat sätt att se.

Fotografen måste fokusera på bildens grafiska element och ljusspelet i stället för färgerna. Med färgfoto vill man helst slippa skuggor. Med svartvitt är de fotografens bästa vän. Skuggor framhäver strukturer och former. Direkt ljus på motivet gör bara bilden grå. Ju lägre solen står när man tar bilder utomhus, desto mer spännande blir bilden. Men man får se upp så att ljuset inte är för starkt, då blir skuggorna för starka och äter upp motivet.

Att ta ett färgfoto och kopiera det i svartvitt innebär mer än att bara lägga på ett filter med mättnaden satt till noll. Genom att spela med kontrastnivåerna kan man framhäva helt nya former i bilden så att den historia det berättar kommer fram på ett helt annat sätt. Att göra det med bara en del av bilden skapar oväntade effekter. Att lägga färg i bilden kommer också att göra den mer spännande – sepia är ett sätt att få bilder att se gamla ut, att ta fram objekt inne i bilden genom att ge dem färg är ett sätt att få dem att stå ut på ett sätt som de kanske aldrig hade gjort i en färgbild. Lägg på ett blått filter på hela bilden för att ge den en kylig ton, eller ett rött för att göra den varm.

Från infrarött till svartvitt

Man behöver inte starta med ett vanligt färgfoto heller. Infrarött ljus får allt att se annorlunda ut, eftersom det som är varmt ser ljusare ut. En vanlig kamera kan inte fotografera infrarött. Men den kan mycket väl fotografera nära infrarött, den del av spektrumet som ligger mellan det synliga ljuset och infrarött. Kameror har ofta högre känslighet i den delen av spektrumet. Prova genom att fotografera en vanlig fjärrkontroll, samtidigt som du håller in knappen. Om kamerans sökarskärm visar en ljus punkt på fjärrkontrollen, så klarar kameran de våglängderna.

För att sedan ta fotografier sätter du ett kallspegelsfilter framför objektivet. Det filtrerar bort det synliga ljuset. Eftersom det bara är en liten del av ljuset som släpps in till bildsensorn, kommer exponeringstiden att bli lång och ett stativ blir användbart. Bli inte förvånad om bilderna verkar röda. De är ju det – infraröda. Photoshop tar hand om omvandlingen till svartvitt.

Efterbelysning av svartvita bilder

Ansel Adams, den kände amerikanske fotografen, sade att ”Varje negativ är ett notblad, och kopian är konserten. Vartenda framförande kommer att vara litet annorlunda.” Det var sant när fotografering handlade om kemisk framkallning för hand. Nu, när allt är automatiskt, får man anstränga sig litet mer för att åstadkomma samma sak.

Tar man svartvita bilder, eller gör om färgbilder till svartvitt, så får man en annan bildupplevelse. Det kan användas för att trolla bort en orolig bakgrund, som en gatubild. Himlen en mulen men ljus dag kommer att bli vit i ett färgfoto. Den blir vit i ett svartvitt foto också, men man tänker mycket mindre på den, så motivet framträder mer.

Det finns en anledning att skickliga porträttfotografer är duktiga på svartvita bilder. Porträttfotografering i svartvitt framhäver helt andra sidor av motivet än färgfoto. Det kan man naturligtvis använda själv när man sitter vid datorn: Ett ansikte som är överbelyst med blixtljus kommer att se onaturligt ut i färg. I svartvitt kommer det att framträda från bakgrunden, och bilden är räddad (om bakgrunden är rätt, förstås).

Att ta bort delar av bilden som man inte vill ha är också lätt i svartvita bilder. Det man inte vill ha tonar man i svart, så försvinner det. På den tiden man använde film att fotografera med, så gjorde man det i mörkrummet genom att belysa den del man ville gömma med förstoringsapparaten, och exponera fotopappret. Nu gör man det genom att välja rätt mask och ljushet i bilden.

Eftersom svartvita bilder är mer beroende av strukturen, kontrasten, och tonerna i bilden blir kompositionen och formerna i bilden så mycket viktigare. Därför är det ofta svårt att ta ett färgfoto rakt av och få det att se bra ut i svartvitt. Om kompositionen inte är rätt kommer det att synas direkt i den svartvita bilden, lika väl som om kontrasten och tonerna inte finns med. Finns det för litet kontraster och toningar, kommer bilden att se grå och tråkig ut – därför att den är grå.

What's your reaction?
Älskar det
0%
Gillar det
0%
Vill ha
0%
Har
0%
Gillar inte
0%
About The Author
Profilbild på Daniel Norin
Daniel Norin
Comments
Leave a response

Leave a Response