Now Reading
Google fotograf Markus Jalmerot berättar om virtuella rundturer

Markus Jalmerot är en Google business fotograf i London, eller Google företagsfotograf som det förmodligen kallas på ren svenska. Han sysslar med en utökning av Street View teknologin som nu tillåter visning av företags lokaler i Google Maps. Genom en virtuell rundtur så tillåts besökare se hur det ser ut innuti bland annat engelska och svenska företag. Här kommer lite frågor till Markus Jalmerot.

Hur skapar du en virtuell rundtur?

Jag använder en Canon 5D, Mark II och kör ett FishEye objektiv från Sigma (3.5 mm). Du behöver ett stabilt stativ (t. ex Manfrotto 488RC2) med panoramahuvud (t. ex 360Precision Atome) och en trådlös utlösning (remote switch) för att kunna ta denna typ av foton. Slutligen behövs en kompass för att kunna veta var norr är, då varje fotoserie först måste tas i nordlig rikting. Virtuell rundturer börjar med att man sätter på ett fisheye objektiv på stativet. Du fotograferar med 3 olika exponeringar (-2, 0, +2) för att lyfta fram ljuset på bästa sätt. De flesta kameror har någon typ av inställning för detta. Först tas 3 foton i nordlig riktning, därefter 3 st foton i östlig riktning följt av 3 st i sydlig riktning och slutligen 3 st foton i västlig riktning. De första två fotona tas utanför ingången till lokalerna, för att man ska kunna knyta samman fotona med street view. Därefter tar du en serie foton (12 st) direkt vid ingången och går sedan runt på olika platser innuti lokalen.

Vad är fördelarna med virtuella rundturer?

Markus har på sin hemsida, www.360photographer.co.uk, beskrivit 25 av de största fördelarna http://360photographer.co.uk/why/25-reasons-showcase-premises-google-plus/ med Street View innuti ett företag. Fotografgruppen frågade honom ifall han kunde korta ner fördelarna på något sätt och Markus skickade därför över 7 av de viktigaste anledningarna till varför företag bör kontakta en Google fotograf och visa upp företagens insida.

1. Din företag sticker ut i Google’s sökresultat

När du skaffat en virtuell rundtur så visar Google gärna upp den när du söker i Google efter företagsnamn eller bransch i kombination med en ort eller stadsdel. Google visar en liten bild och skriver ‘se innuti’ samt en bild som visar ‘se utanpå’. Ofta visas även en karta i samband med detta, samt företagets Google + sida. Eftersom folk gärna klickar på bilder så är det inte vild gissning att anta att en virtuell rundtur kan leda till ökad trafik; både till företagets Google+ profil, hemsida och fysiska butik.

2. Virtuella rundturer gör ditt företag levande

Genom att visa upp ditt företag i 360 grader så gör du Era lokaler levande. Det känns precis som ifall du går omkring innuti företaget själv. Många tycker det är smidigt att kunna se så detaljerat innuti när man står i valet mellan att välja restauranger eller hotell.

3. Psykologiska fördelar med Google företagsfoton

Folk känner sig säkrare att besöka ett ställe om de redan sett hur det ser ut innuti, berättar Markus. 360 graders foton ger en så kallad exponeringseffekt, ett psykologiskt fenomen där människor föredrar en visst företag för att de känner sig bekanta med det. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Exponeringseffekten). Folk som beskådat en virtuell rundtur är mer angelägna att företaget med rundturen jämfört med andra företag som inte visar insidan, menar psykologer.

4. Du visas i bästa ljuset

Google’s virtuella rundturer tas genom en typ av HDR fotografering, vilket framhäver det bästa ljuset i varje företag. Genom att kombinera underexponerade foton med överexponerade och normalt exponerade foton så kan man lyfta fram detaljer som inte vore möjliga att se med bara ett foto. I slutändan så ser företag något bättre ut med hjälp av HDR-effekten.

5. Tillåt besökare upptäcker ditt företag hemifrån

Det är väldigt bekvämt att kunna upptäcka ett företag hemma i soffan. Det sparar tid och hjälper folk att besluta om det är värt att besöka ett företag eller inte.

6. Ingen hemsida behövs

Efter att en Google fotograf har besökt ditt företag så laddas rundturen upp på Er Google+ sida. Dessa sidor är skapade för att folk snabbt och lätt ska kunna få en överblick av ditt företag och kunna hitta till dig oavsett transportmedel. I samband med en virtuell rundtur så tar Google företagsfotografer även en del foton på intressanta och utmärkande produkter och platser på ditt företag. Dessa bilder kan sedan användas på Er Google+ sida för att då den att se bättre ut.

7. Enkelt att dela

Med en knapptryckning kan du dela en virtuell rundtur från Google till dina vänner via epost. Alternativet är att bädda in en rundtur på din egen hemsida i precis de format du önskar. Det är även möjligt att bädda in rundturer på Facebook genom en enkel app.

Vilka företag kan ansöka?

Det är öppet för att företag som har lokaler som är öppna för allmänheten. Det är riktigt populärt bland restauranger, hotell, specialiserade företag, barer, nattklubbar, frisörsalonger och spa. Men det finns egentligen inte många begränsningar utan de flesta företag kan kontakta en auktoriserad Google fotograf och be om att bli fotograferad. Allt som krävs innan 360 fotografering kan påbörjas är att företaget ifråga har en Google+ profil, vilket många företag har. Om inte så skaffa en Google+ profil.

Några exempel på virtuella rundturer i London

Undrar du hur Google’s virtuella rundturer ser ut? Här kommer tre exempel:

1. Bang & Olufsen, Winchmore Hill, hemelektronik

Vill du veta mer? Du kan följa Markus företag 360 Photographer på Facebook www.facebook.com/360photographer..

What's your reaction?
Älskar det
0%
Gillar det
0%
Vill ha
0%
Har
0%
Gillar inte
0%
About The Author
Profilbild på Daniel Norin
Daniel Norin
Comments
Leave a response

Leave a Response