Now Reading
Rätt ISO tal för olika fotosituationer

ISO tal är ett viktigt grundläggande begrepp inom foto. Det gäller att ha koll på rätt ISO tal i olika fotosituationer för att få en korrekt exponering.

Vi ger dig lite tips om vilka ISO tal som passar till olika typer av fotografering och även vad ISO egentligen är.
Nuförtiden så fotar de flesta med digitala kameror och det underlättar vid valet av ISO tal. ISO var i den analoga världen ljuskänsligheten på filmen som man stoppade i kameran, även kallat för filmens hastighet (Detta värde angavs förr i ASA, vilket exakt motsvarar dagens ISO). Då gällde det att verkligen välja rätt filmrulle för varje tillfälle. Idag trycker man bara på en knapp för att ändra ISO talet. Många kameror har även automatisk ISO som räknar ut det exakta ISO talet för att få en korrekt exponering, tyvärr vet inte kameran vilken fotosituation man är i så det kan bli helt fel ibland.

Innan vi tar upp exempelsituationer och olika ISO tal så vill att du ska förstå lite för- och nackdelar med låga, medel och höga ISO tal.

Lågt ISO tal (50-200)

Fördelar:
Lågt ISO tal ger dig en optimal bildkvalitet. Färger och det dynamiska omfånget blir som bäst vid lågt ISO tal.

Nackdelar:
Lågt ISO tal innebär att slutartiden måste bli längre vilket medför oskärpa om man inte använder stativ, eller fotograferar saker som rör sig. Bländaröppningen i kameran måste också göras större för att få in mer ljus. Det innebär att skärpedjupet ibland blir för kort.

Slutsats:
Lågt ISO tal används oftast i kontrollerat ljus som t.ex i en studio. Landskapsfotografer använder också lågt ISO tal för att få fram korrekta färger och bra dynamiskt omfång.

Medel ISO tal (250-400)

Fördelar:
Bildkvaliteten blir fortfarande bra och du kan kan använda snabbare slutartider för att få skarpa bilder, och högre bländarvärde för större skärpedjup.

Nackdelar:
Färgerna kan få en mattare ton eftersom de återges inte lika exakt. Det dynamiska omfånget är inte lika bra.

Slutsats:
Mellan-ISO är perfekt som utgångspunkt för vardaglig fotografering. Idag så är de digitala systemkamerorna så pass bra att det är marginell skillnad mellan låga och mede värden för ISO.

Höga ISO tal (500 och uppåt)

Fördelar:
När det är ljussvagt så har man höga ISO tal, för att kunna handhålla kameran utan att det blir oskarpt på grund av för långa slutartider. Höga ISO tal ger också fördelen att man kan använda sig av lägre bländarvärde för större skärpedjup.

Nackdelar:
Brus uppstår vid höga ISO tal, och den generella kvalitén på bilden blir sämre. Färgerna blir sämre och man förlorar en del av skärpan i bilden på grund av det ökade bruset, och på grund av brusreduceringen som finns inbyggd i kameran för att minska bruset i bilden.

Slutsats:
Eventfotografer, sportfotografer och konsertfotografer brukar använda sig av höga ISO tal.

Rätt ISO tal vid olika fotosituationer

För att få in en känsla av vilka ISO tal som används i olika situationer så har vi tagit fram en liten lista på olika situationer och vilka ISO tal vi använder oss av i Fotografgruppen.

ISO tal vid solig väder
Ett ISO tal runt 400 är perfekt då färgerna blir klara och man får ett helt ok dynamiskt omfång. Fotar man mycket utomhus och sedan ser tillbaka och kontrollerar vilket ISO man har använt  sig mest av så brukar man landa runt 400 i ISO tal.

ISO tal vid molnigt väder
Molniga dagar är perfekta eftersom det ger ett relativt mjukt ljus, vilket innebär ett ökat dynamiskt omfång i bilderna. Runt ISO tal 400-800 får man räkna med att använda.

ISO tal och landskap
Vid landskapsfotografering så vill man använda sig av ett lågt ISO tal och ett långt skärpedjup som brukar börja ca 1/3 in i bilden (genom att öka bländarvärdet till t.ex. 16).  Normalt använder man sig av stativ eftersom man ofta får för långa slutartider för att få skarpa bilder handhållet med lågt ISO och högt bländarvärde.

ISO tal vid actionfoto
Kort slutartid och ett högt bländarvärde gör att man tvingas upp på högre ISO tal. Runt 800-1600 brukar vara normalt.

ISO tal v Studio
Att välja ISO tal vid studiofotografering är ganska enkelt. Här vill vi få en optimal kvalitet, så vi ställer alltid in det lägsta ISO talet som kameran klarar av! Ett skäl är att kunna få fram de rätta hudtonerna utan att förlora kvalitet i färgerna. Styrkan på blixtljuset brukar oftast räcka till men har man mycket diffuserat ljus så kan man ibland tvingas att välja ett steg högre ISO tal.

ISO tal vid Utomhusporträtt
Skärpedjup brukar vara prioritet vid porträtt, och vid utomhusporträtt så brukar man inte kunna kontrollera ljuset på samma sätt som i en studio. Beroende på väder och hur många personer man fotograferar så brukar ISO talet ligga på ca 400-800.

Lycka till!

What's your reaction?
Älskar det
100%
Gillar det
0%
Vill ha
0%
Har
0%
Gillar inte
0%
About The Author
Profilbild på Daniel Norin
Daniel Norin
Comments
Leave a response

Leave a Response