Now Reading
Allt om Porträttfoto

Porträttfoto är inte helt lätt eftersom det är en hel del som måste stämma för att man ska få den riktiga wow-känslan i ett porträttfoto.

Men med lite förberedelser och träning så kommer man väldigt långt på vägen. Vi delar med oss lite av vår erfarenhet kring porträttfoto.
Att ta porträttfoto är inte svårt, men man måste tänka på att de inte är ögonblicksbilder – de skall fånga motivet, och därför behöver de mer eftertanke än fotot man tar med mobilen i baren.

Porträttfoto med fokus

I vanliga porträttfoto ser motivet oftast rätt in i kameran. Det ger en närhet, men det är tråkigt. Prova att rikta motivets blick utanför porträttfotot. Att bygga upp porträttfotot så att modellen har någonstans att rikta ögonen gör den mer effektiv. Den som fokuserar på något långt borta har också ett annat ansiktsuttryck än den som fokuserar på något nära. Det hjälper till att skapa ett bra porträttfoto. Se till så modellen fokuserar utanför porträttfotot, då kommer betraktaren att undra vad som finns där, och genast har porträttfotot en historia. Men var försiktig: Betraktaren kan glömma bort motivet, om det som finns utanför är för intressant.

Ett alternativ till att motivet ser på något utanför porträttfotot är att de tittar på något i den. När det gäller barnbilder kan det vara mer effektivt än andra kompositioner, särskilt för att det är lättare att fånga ett spädbarns uppmärksamhet med något som finns i porträttfotot. Rulla in en boll till babyn du skall fotografera, så kommer du garanterat att få spännande bilder. Men det fungerar med vuxna också, fast då får man välja objektet mer noggrant. Att ha med något som betyder mycket för en person, till exempel ett fotografi på farföräldrarna, skapar en helt annan närhet i porträttfotot. Det betyder att porträttet fångar en relation, inte bara ett motiv.

Porträttfoto i ramens ram

Skapa en ram runt porträttfotot fungerar också. En dörrkarm eller något annat fyrkantigt känns naturligt och kan introducera helt andra texturer i porträttfotot. Men ännu mer spännande är det om man kan hitta ramar med annorlunda former. En bild med motivet inramad av ett ihåligt träd ger mycket mer intressanta bilder än ett fönster som ram. Eller låt motivet självt använda händerna för att skapa ramen. Låna någon annans händer skapar ett mysterium i porträttfotot. Eller fyll hela porträttfotot med motivet.

Ett annat sätt att göra bilder spännande är att variera bakgrunden. Ta med motivet utomhus, om du inte är beroende av studion. Om du är det, skaffa några plywoodskivor och köp litet olika tapeter. Tapetsera plywoodskivorna. En stol som passar stilen, kanske någon mer sak, och genast går det att skapa en rad olika miljöer för porträttet.

På porträttbilder från 1800-talet ser alla väldigt stela ut. Det berodde på de långa exponeringstiderna med den tidens kameror. Det fanns särkilda stöd för att hålla still huvudet. Om man inte satt still blev man suddig. Det svåraste att hålla still är ansiktet. Numera finns det inga sådana begränsningar, och den som ler eller på annat sätt visar känslor är mycket intressantare än den som håller sig neutral.

Kliv ur kostymen

När man tar porträttfoto av människor som är tvugna att hålla masken hela dagarna, kan det vara svårt att få dem att stiga ur den stela kostymen (bokstavligen). Det gäller särskilt politiker och företagsledare. Det finns en anledning till att man så ofta ser bilder av företagsledare (och politiker) tala i telefon: De vet att porträttfoto där man gör något har mer liv. Att göra som Stina Dabrowski och få dem att hoppa skulle kanske kunna fungera, men det viktiga är att lyfta ut dem ur sin säkerhetzon. Få liv i porträttfotot genom att låta de att sätta sig under bordet, stå på huvudet, sitta på toaletten eller vad som helst. Det är inte säkert att det är det foto som stiger ut ur säkerhetszonen som är det man vill använda – det viktiga är de som kommer efteråt. Om man lyckas, bygger man nämligen ett helt annat förhållande mellan fotograf och motiv. Och det syns i porträttfotot.

Att ta en porträttfoto av någon som sitter på toaletten kan låta märkligt. Men ändå tillbringar vi alla en del av vår tid där. Det är mänsligt och kan inte undvikas. Börja där, och följ motivet genom vardagen, inte bara en halvtimme på deras kontor utan hemma, i trädgårdslandet, i bilen på väg till jobbet…. ju mer situationer man fotograferar motivet i där de har en chans att slappna av och göra något naturligt, desto bättre bilder blir det. Det fungerar särskilt bra med barnbilder. Eller var deras paparazzi för en dag.

Komponera porträttfotot för evigheten

Till att börja med är porträttfoton avsedda att ses på ofta, även om det är sällan de står på spiselkransen eller finbyrån numera. Därför är kompositionen viktig. Eller kompositionerna, för det finns ingen anledning att ta bara en bild. Flera bilder som går över i varandra är mer intressant än en enda bild. Ta en hel serie med bilder.

Just kompositon för porträttfoto är ett svårt ämne, men det gäller att inte känna sig bunden av reglerna. En regel som är effektiv är tredjedelsregeln. Sätt motivet mitt i porträttfotot. Eller prova till höger, eller till vänster. Eller ta två tredjedelar av personen, och lämna resten av porträttfotot tom. Det kostar inget att prova. Samtidigt gäller samma regel för porträttfoto som för all konst: Kan man reglerna innan- och utantill, vet man hur man kan bryta mot dem.

Porträttfoto med vinkel

Ett sätt att skapa en annorlunda komposition är att ändra synvinkel – med kameran i handen. De flesta portrtätt tas med kameran i ögonhöjd på motivet. Ändra på det. Ta porträttfotot underifrån, ovanifrån, eller snett upp- eller nerifrån. Att stå på en pall, eller sätta motivet på nedersta steget i en trappa och ta porträttfotot uppifrån, det ändrar kompositionen. Den annorlunda vinkeln gör motivet mer intressant. Framför allt människor man alltid ser ur ett perspektiv ger ett helt annorlunda intryck från ett annat. Prova att ta barnbilder snett underifrån.

Ett annat sätt är att välja bort en del av motivet. Ögonen är själens spegel – fotografera bara ögonen. Eller näsan, munnen, händerna, eller någon annan kroppsdel. Att starta betraktarens fantasi så de får försöka lista ut vad resten av motivet föreställer gör porträttfotot mer intressant.

Välja bort kan man göra genom att fokusera, eller genom att gömma. Ett barn som tittar fram under en filt och gapskrattar över att bli hittat blir en oförglömlig bild. Att drapera ett tyg över motivet gör det mer spännande, samtidigt som det kan skapa intressanta skuggor i porträttfotot om det draperas på rätt sätt. Eller låt motivet gömma en del av sitt ansikte bakom händerna.

Variera porträttfoto formatet

Den kanske viktigaste variationen när det kommer till att variera sina bilder är att titta på bildformatet. En del fotografer håller aldrig kamerna vertikalt, det är som om de tror att bilderna skulle rinna ut om de vågade vrida kamerna. Prova litet olika vinklar, horisontellt och vertikalt och diagonalt. Ju mer man provar, desto mer spännande blir porträttfotona och man skapar sin unika stil.

Att medvetet ta ofokuserade porträttfoton är ett annat sätt att göra bilderna spännande – om inte annat för att skapa kontrast i en bildserie. Använd stor bländare men ställ fokus långt framför eller bakom motivet. Eller fokusera på en del av porträttfotot, men gör resten oskarp.  Eller låt motivet röra på sig – det gör porträttfotot oskarp, men kan man fånga en skarp del av porträttfotot (till exempel ansiktet på den som springer), då kommer porträttfotot att bli intressant.
Överhuvudtaget är rörelse något som gör bilder mer intressanta. Om motivet rör sig, kommer rörelsen att ge mer liv i porträttfotot. Men om bakgrunden rör sig men motivet sitter still, skapar det en helt annan rörelse och ett helt annat liv. Eller så får fotografen stå för rörelsen, och röra kameran.
Nyckeln är att använda lång exponeringstid, så att det finns tid för rörelsen att fastna. Eller använd kort slutare, som fryser rörelsen.

Filtrerade porträttfoton

Förvrängda eller filtrerade bilder är också mer spännande än bilder med standardobjektivet. Vaselin runt kanten på ett UV-filter softar kanten av porträttfotot och får motivet att framstå i bättre dager. Vidvinkel på korta avstånd kan användas till komiska effekter, eftersom allt som inte är precis i porträttfotots centrum blir förvrängt.

Att använda ljuset är ett annat sätt att göra porträttfotot mer intressant. Belysning, i synnerhet i en studio, kan varieras i det oändliga. Svartvita bilder är alltid mer spännande för att de har skuggor som framhäver motivet; man kan spela med skuggor och dagrar i färg också, om man kan styra ljuset själv. Att lägga ljuset från sidan skapar stämningar, att belysa bakifrån eller sätta motivet i silhuett mot en upplyst bakgrund kan skapa annorlunda bilder.

Träning ger bättre portfrättfoto

Givetvis är träning nyckeln till framgång vid porträttfoto och vi kan rekommendera att inte försöka göra det för komplicerat i början. Förstå hur kroppen kan varieras i olika poser och bry dig inte så mycket om bildkvaliten från början. Porträttfoto är lika mycket kommunikation med modellen som själva tekniken och bildkompositionen för att modellen ska veta vad du som fotograf vill få ut och att bygga upp självkänslan hos modellen.

Lycka till!

What's your reaction?
Älskar det
0%
Gillar det
100%
Vill ha
0%
Har
0%
Gillar inte
0%
About The Author
Profilbild på Daniel Norin
Daniel Norin
Comments
Leave a response

Leave a Response