HDR fotografering

hdr_retuschering_1High Dynamic Range (HDR) fotografering är populärt.

HDR hypen kan få ha missat även om man inte vet vad det riktigt innebär.
Enkelt så får man mycket större dynamiskt omfång vilket är det ljusaste och det mörkaste som en kamera kan återge i en och samma exponering.

Vi lär er hur man skapar HDR bilder

 

HDR fotografering

HDR är en förkortning för High Dynamic Range och betyder att man fångar ett mycket högre intensitetsomfång i en bild än vad som går att uppnå genom vanlig exponering. I en bild kan få med väldigt ljusa och mörka bildpunkter som i ett vanligt foto inte skulle synas på samma sätt eftersom de är under- och överexponerade. Men nu ska vi använda flera exponeringar i samma bild. Man gör detta genom att man tar en serie bilder av samma objekt med olika exponeringar och sätter samman dessa till en bild. Men vi ska ta det från början. Eftersom bilderna ska sättas samman så är det en fördel att använda stativ och börja med stillastående objekt. Vissa kameror har en inbyggd HDR-funktion med förinställningar men det går att använda i stort sätt vilken digitalkamera som helst för detta.

För att lyckas med HDR foto behövs:

  • En kamera med manuella inställningar.
  • Ett stativ.
  • Ett program som kan generera bilder till en HDR-bild, i detta exempel så använder jag Photomatrix Pro. Detta kostar några hundringar, men det går att testköra på denna länk: http://www.hdrsoft.com/download.html
  • Photoshop , för att vidareretuschera bilden.
hdr bild

STEG 1 själva HDR fotograferingen

Nu ska vi ta själva bilderna och då ska vi välja ett objekt där det finns mycket kontraster, färger och skuggor för att tydligt kunna se resultatet. Vi ska ta fem bilder med kameran på ett stativ med fem olika exponeringar(det går att ta hur många som helst). Vi ska ha två underexponerade bilder, en vanlig exponering och två överexponerade bilder. I mitt exempel som jag använder så har jag fotat fem smartcars utanför Dramaten i Stockholm. Vi ser här mina exponeringar.

demo för hdr foto

Den mittersta exponeringen är på 0, alltså så som kameran vill att bilden ska exponeras. De andra med ett ljussteg åt vartdera hållet, alltså den ljusaste och den mörkaste är två ljussteg åt vartdera hållet.

Gör man det manuellt så finns många sätt men testa att reglera exponeringen med olika slutartider så inte skärpedjupet blir annorlunda på bilderna. Har man kameran på ett stativ så gör det ju inget om slutartiden blir lång.

STEG 2 efterbehandling av HDR

Nästa steg är att öppna upp dessa fem bilder i photomatrix och det görs ganska enkelt genom följande steg.

  1. Gå till fliken som heter HDR och välj generate.
  2. I generate så får vi upp en meny där vi letar upp och markerar våra fem bilder.
  3. Sedan kommer ytterligare en meny med några alternativ, där klickar vi i rutan ”align source images”. Detta gör så att photomatrix ställer in bilderna efter varandra om till exempel stativet rörde sig lite grann.
  4. När photomatrix har sammanfogat alla fem exponeringar till en så får vi upp en bild som har mycket höga kontraster och starka färger. Vi ska då gå till en intressant meny som heter tonemapping. I detta skede så ställer vi in hur vi vill att den slutgiltiga exponeringen ska se ut och här kan man leka runt lite och se vad som händer med bilden. Jag kan rekommendera att både titta på helheten samt zooma in för att se vad som händer på lite närmre pixelnivå. Några av alternativen är följande
  • Luminosity: styr de detaljerade delarna i bildens skuggpartier och påverkar hela bildens ljusstyrka.
  • Strength: Påverkar i huvudsak bildens kontraster. Med hög ”strength” så får man en lite glödande effekt på de kantiga partierna.
  • Color Saturation: kontrollerar bildens färgmättnad.
  • Micro-smoothing: jämnar ut bildens detaljerade områden och jämnar även ut brus. Denna effekt ger en lite drömliknande ”blurrig” känsla i bilden.
  • Light Smoothing: Denna påverkar också bilden på detaljerad nivå, och ger lite utjämning. Jag kan rekommendera att ställa upp den lite över noll.

STEG 3 Vidare efterbehandling av HDR bilden

När vi är nöjda med bilden så kommer vi att spara ner den i tif-format för att sedan öppna upp den i Photoshop och arbeta vidare med den där.

Med min bild så har jag arbetat vidare och använt två filter, ett för bakgrunden och ett för bilarna. På bilarna så har jag lagt på ”glamour glow” så det skulle se lite glamorösa ut och i bakgrunden så har jag lagt på sepiatoner för att få bilarna att stå ut ytterligare lite grann.

hdr foto

 

 

 

 

 

 

Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com

blog comments powered by Disqus